تکنیک الکتروریسی (آزمایشگاهی و صنعتی)

فرايند الکتروريسي (Electrospinning) یکی از متداول ترین و محبوب ترین شیوه ها در جهان برای توليد میکرو و نانو الياف از مواد پليمري است. مواد پلیمری مورد استفاده که قابلیت تبدیل به نانو الیاف را دارند شامل پلیمرهای طبیعی (ژلاتین، کلاژن، فیبروئین و ..) و پلیمرهای مصنوعی (پلی‌کاپرولاکتون، پلی‌وینیل الکل، پلی لاکتیک اسید و ..) می باشند.

در این روش، ابتدا محلول پلیمری تهیه شده، در داخل مخزن (سرنگ) قرار مي گيرد بطوری که انتهای سوزن سرنگ محل خروج مایع پلیمری خواهد بود. سپس بين سوزن و صفحة هدف (صفحه جمع کننده)، اختلاف پتانسيل بسيار بالايي اعمال می گردد. این ولتاژ بالای الکتريکي سبب جريان يافتن سيال پليمر از داخل سوزن به سمت صفحة هدف مي شود. براي اينکه سيال بتواند جريان پيدا کند، نيروي الکتريکي بايد بر نيروي کشش سطحي پليمر و همچنین گرانروی آن که مانع از جريان يافتن مایع مي شوند، غلبه کند.

خط صنعتی تولید نانوالیاف پلیمری با تکنولوژی پیشرفته و برگرفته از شرکت Elmarco است. این خط مشتمل بر سیستم خوراک زیرلایه (اسپان، کاغذ فیلتر و ..) با عرض حداکثر 102 سانتیمتر است و بطور پیوسته می تواند لایه های نانوالیافی مختلف را با ضخامت های متفاوت برروی منسوج بی بافت لایه نشانی کند. به دلیل عدم تغییر فاصله ریسندگی نانوالیاف و استفاده از سیستم آغشته ساز پیوسته، لایه نانوالیاف تولیدی یکنواخت است. نهایتا بستر سه لایه یا دولایه رول می شود. این بستر با توجه به نتایج سازمان انرژی اتمی ایران برای مصارف فیلتراسیون مناسب است.